ویژگی های کوره صنعتی استیل

چرا از ورق استیل نسوز در ساخت کوره های صنعتی استفاده می شود؟

ترکیبات شیمیایی استیل 4841، شباهت زیادی با ورق استیل 310 دارد و تنها تفاوت در آن است که میزان سلیسیم در نوع اول، حدود 1.5 درصد بالاتر است.

صدرا نفت پارسیان
صدرا نفت پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

امروزه در صنعت، کوره جایگاهی ویژه دارد و هر کسی که کمترین میزان آگاهی را در این مورد داشته باشد، به خوبی می داند که وجود کوره برای صنایع امروزی، تا چه اندازه مهم است. یکی از مهم ترین موارد استفاده از کوره در صنعت، برای تولید فولاد است. اما همان اندازه که وجود کوره مهم است، ساخت آن و متریال به کار رفته در ساخت آن نیز اهمیت دارد. از جمله مهم ترین مصالح برای ساخت کوره در عصر اخیر، ورق استیل نسوز است.
امروز در این گفتار کوتاه، قصد داریم تا از مهم ترین متریال ساخت کوره برای شما حرف بزنیم. استیل نسوز، مهم ترین وسیله در ساخت کوره است و قرار است که در ادامه، ویژگی های منحصر به فرد آن را بررسی کنیم و صد البته که از قیمت ورق استیل نسوز نیز برایتان صحبت کنیم.

استیل نسوز چیست؟

اول از همه، بهتر است که به خوبی با این نوع از ورق استیل آشنا شویم و بدانیم که چه ترکیباتی دارد. بعد از آن در بخش های بعدی، به سراغ ویژگی های منحصر به فرد آن خواهیم رفت.
ورق استیلی که در این مقاله مد نظر ماست، ورق استیل 4841 نام دارد و در حقیقت، یک گرید اصلاح شده و بهبود یافته از ورق استیل 310 به حساب می آید. ترکیبات شیمیایی استیل 4841، شباهت زیادی با ورق استیل 310 دارد و تنها تفاوت در آن است که میزان سلیسیم در نوع اول، حدود 1.5 درصد بالاتر است. ویژگی های منحصر به فرد این ورق استیل را باعث استفاده از آن در کوره سازی شده است را، باید مدیون همین میزان بالاتر سلیسیم باشیم. درصد بالاتر از این عنصر، باعث می شود که ورق استیل ما، در برابر اکسیداسیون و کربوره شدن، مقاومت بیشتری از خودش نشان دهد.
امروزه کمپانی های زیادی در دنیا، ورق استیل نسوز را تولید می کنند و برای نمونه می توان به شرکت هایی چون آسرینوکس، اتوکمپو و یا آرسلومیتال اشاره کرد. این نوع از ورق استیل، در ایران تولید نمی شود و به صورت وارداتی مورد استفاده قرار می گیرد.
 

ورق استیل

 

ترکیبات شیمیایی ورق استیل 4841 به شرح زیر است:

نام عنصر میزان
آهن عنصر پایه
کربن 0.20>
منگنز 2 درصد
سیلسیم 1.5 درصد تا 3 درصد
فسفر 0.045 درصد
گوگرد 0.03 درصد
نیتروژن 0.11 درصد
کروم 24 تا 26 درصد
نیکل 19 تا 22 درصد

دلایل ساخت کوره با ورق استیل نسوز

همانطور که در مقدمه نیز به اشاره کردیم، در ساخت کوره های صنعتی، معمولاً از ورق استیل با گرید 4841 استفاده می شود. بدون شک، ویژگی های این ورق استیل باعث شده که استفاده از آن، تا به این حد برای ساخت کوره، مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه، از مهم ترین ویژگی های این ورق استیل، صحبت خواهیم کرد.
از جمله ویژگی ها و خصوصیات ورق استیل 4841 می توان به این موارد اشاره کرد:

•    مقاومت زیاد در برابر دما

ماهیت کوره معلوم است؛ کوره آنقدر داغ می شود که می تواند هر چیزی را درون خود ذوب کند. اما باید به گونه ای باشد که ساختار خود کوره ذوب نشود؛ برای همین باید از متریال ویژه ای در ساخت آن استفاده کرد و ویژگی های ورق استیل نسوز، باعث شده که به عنوان اولین انتخاب، مورد استفاده قرار بگیرد.
ترکیب شیمیایی ویژه این ورق ها، با وجود سیلسیم، کروم و نیکل به میزان زیاد، مقاومت آن را در برابر گرما، تا حد بسیار زیادی افزایش داده است؛ به طوری که کوره های ساخته شده با این ورق، تا بیشتر از 1150 درجه از خود مقاومت نشان می دهند. آمار و تحقیقات نشان می دهد که این مقدار مقاومت در برابر گرما، در بین ورق های استیل، از همه بالاتر است.

•    مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون

ویژگی دیگر ورق استیل 4841 که باز هم به لطف وجود کروم و نیکل به وجود آمده است، مقاومت بسیار بالای آن برابر خوردگی و اکسیداسیون است. خیلی از اوقات پیش می آید که محتوای داخل یک کوره، موادی اسیدی هستند که قرار است ذوب شوند، برخی اوقات هم برای کمک به فرایند، موادی اسیدی را به عنوان کاتالیزگر، به محتویات اضافه می کنند.
در هر صورت، لازم است که جنس کوره به گونه ای باشد که نه تنها در برابر حرارت، بلکه در برابر خوردگی و اکسیده شدن نیز، مقاوم باشد. میزان اندک کربن و در عوض وجود مقادر بالای کروم و نیکل در ورق استیل نسوز، باعث شده که از آن برای مقاومت در برابر خوردگی در ساخت کوره، استفاده های فراوانی شود.

•    شکل پذیری و انعطاف پذیری بالا

ویژگی دیگری که در ساخت کوره بسیار مورد توجه صنعتگران است، این است که متریال به کار رفته، باید شکل پذیری و انعطاف پذیری مناسبی داشته باشند. به هر حال به غیر از مقاومت در برابر حرارت بالا و صد البته خوردگی و اکسیداسیون، وجود خصلت انعطاف و شکل پذیری هم، بسیار اهمیت دارد. اینجاست که باز هم ورق استیل 4841، به کار صنعتگران آمده و به عنوان متریالی بسیار مناسب برای ساخت کوره، به کار می رود.
وجود عناصر شیمیایی ورق استیل نسوز با گرید 4841، نه تنها باعث شده که این ورق ها انعطاف پذیری و شکل پذیری بسیار ایده آلی داشته باشند، بلکه با عملیات دیگری چون جوشکاری سازگار باشند، چقرمگی بالایی داشته باشند و در برابر پوسته پوسته شدن نیز مقاومت بالایی از خودشان نشان دهند.

 

ورق استیل


سخن نهایی

در این گفتار کوتاه، سعی ما بر آن بود تا از مهم ترین ویژگی های ورق استیل نسوز یا همان ورق استیل با گرید 4841 برای شما صحبت کنیم. اشاره به آن کردیم که این ورق ها، به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت، خوردگی و اکسیداسیون و البته انعطاف و شکل پذیری مناسب، همواره برای ساخت کوره، مورد توجه صنعتگران بوده اند. باید بدانید که این ورق ها، در ایران تولید نمی شوند و در اکثر مواقع، به صورت وارداتی در کشور مورد استفاده قرار می گیرند. برای آگاهی از قیمت ورق استیل نسوز با این گرید، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید