مخزن سازی با استفاده از ورق استیل نگیر

دلایل استفاده از ورق استیل نگیر در ساخت مخزن آب چیست؟

تفاوت اصلی ورق استیل بگیر و نگیر در استفاده از یک ماده اضافه تر در ساختار تولیدی آن ها است. به همراه آلیاژهای مختلفی که در فرایند تولید ورق استیل استفاده می شود.

صدرا نفت پارسیان
صدرا نفت پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

به نوعی آلیاژ ساخته شده از عناصر فلزی که دارای فرمالسیون تولیدی متنوعی بوده و در اشکال و قطعات مختلفی ساخته می شود، استنلس استیل و یا فولاد ضد زنگ گفته می شود. صدها گرید مختلف از فولاد ضد زنگ با استانداردهای تولیدی و قابلیت های متفاوت وجود دارد و عناصر به کار رفته در تولید آن ها موجب خاص بودن و منحصر به فرد بودن کارایی های ورق استیل شده است. مقاومت به خوردگی، ضد اسید بودن، مقاومت کششی و تنشی، مقاومت به اکسیداسیون و رفتار مغناطیسی از جمله ویژگی های ورق استنلس استیل است. رفتار مغناطیسی استیل در دو دسته کلی استیل بگیر و استیل نگیر تعریف می شود که در این مقاله به معرفی ورق استیل نگیر و اهمیت استفاده از آن در ساخت مخزن آب خواهیم پرداخت.

تفاوت ورق استیل نگیر و ورق استیل بگیر

تفاوت اصلی ورق استیل بگیر و نگیر در استفاده از یک ماده اضافه تر در ساختار تولیدی آن ها است. به همراه آلیاژهای مختلفی که در فرایند تولید ورق استیل استفاده می شود، مقدار کروم و نیکل بیشتری در فرمولاسیون ورق استیل نگیر به کار گرفته شده که این عنصر با درصد پایین تری در ساختار استیل بگیر به کار رفته است. استیل نگیر دارای خاصیت مغناطیسی نبوده و توسط آهن ربا جذب نمی شود که این ویژگی در استیل بگیر وجود ندارد.

 

ورق استیل

 

استفاده از استیل نگیر در ساخت مخزن آب

مخازن استیل کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع دارویی، غذایی، لبنیات و ... دارا بوده و یکی از مصارف مهم مخازن استیل، نگهداری آب برای استفاده خانگی، تجاری، کشاورزی و صنعتی است. مخازن آب استیل در میان سایر نمونه های مخزن ذخیره آب، از دوام و کارایی بالاتری برخوردار است و بر اساس نوع سفارش مشتریان، میزان و درصد کلر موجود در آب و محل استفاده از مخزن آب، نسبت به انتخاب گرید استنلس استیل اقدام خواهد شد. به طور کلی یکی از اصلی ترین انتخاب ها در ساخت مخزن آب استیل، ورق استیل نگیر از گرید 304 است که دوام و مقاومت بسیار بالایی در شرایط و محیط های مختلف دارد. 
مخازن استیل آب با توجه به نوع کاربردی که از آن مدنظر است به صورت تک جداره، دو جداره و سه جداره ساخته می شود و گرید استیل نگیر مورد استفاده در تولید این مخازن موجب می گردد که هیچگونه واکنشی با آب نشان ندهد و بهترین متریال جهت ساخت مخزن نگهداری بهداشتی آب به حساب آید.

 

دلایل استفاده از ورق استیل 304 در ساخت مخازن آب

ورق استیل 304 کاربردی ترین و گران قیمت ترین استیل نگیر بوده که که با 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل، به عنوان یک آلیاژ مقاوم به خوردگی (در مقادیر مشخصی از کلر موجود در آب) شناخته شده است. استنلس استیل گرید 304 دوام بسیار بالایی در انواع محیط ها دارد و در مجاورت با آب دچار آسیب و زنگ زدگی نمی گردد. انعطاف پذیری بالای ورق استیل نگیر 304 و جوش پذیری بسیار خوب این نوع استیل برای ساخت انواع مخازن نگهدارنده آب کاملاً مطلوب بوده و روند ساخت مخزن و بهره برداری از مخزن آب با استفاده از استیل 304 به سرعت امکان پذیر است.
مخزن آب ساخته شده با ورق استیل نگیر 304 هیچگونه نیازی به پوشش دادن جداره های داخلی با دیگر آلیاژها نداشته و جنس مخزن به گونه ای است که کاملاً بهداشتی بوده و هیچگونه آلودگی از محیط یا از مواد اولیه بدنه مخزن به آب منتقل نخواهد کرد. این مخازن از مقاومت بالایی در برابر سایش، دمای هوا و زنگ زدگی برخوردار هستند و طول عمر ورق استیل نگیر به کار رفته در ساختار مخزن آب بسیار بالا است. از سویی دیگر قابلیت بازیافت استنلس استیل موجب می گردد که پس از سپری شدن زمان استفاده از یک مخزن آب استیل بتوان مواد قابل بازیافت آن را برای ساخت سایر محصولات فولادی مورد استفاده قرار داد.

 

ورق استیل


مخازن آب ساخته شده با ورق استیل نگیر در مقایسه با مخازن بتنی و پلی اتیلن از طول عمر و دوام بالایی برخوردار هستند و مشکلات ناشی از نشتی و ترک خوردگی را نخواهند داشت. بنابراین مخزن ذخیره آب استیل با آسیب پذیری بسیار کم علاوه بر بهداشتی بودن، موجب صرفه جویی در هزینه های تعمیر و نگهداری می گردند. ورق استیل به کار رفته در ساخت مخزن آب، محیط نامناسبی را برای رشد باکتری و قارچ و خزه ایجاد کرده و از تغییر مزه، بو و کیفیت آب ذخیره شده در آن جلوگیری به عمل می آورد. 

قیمت ورق استیل نگیر جهت ساخت مخازن آب

همانند همه محصولات تولیدی، قیمت ورق استیل نگیر بر اساس قیمت مواد اولیه و دیگر عوامل دخیل در قیمت نهایی تعیین می گردد. از سویی دیگر میزان عرضه و تقاضای ورق استیل نقش بسزایی در افزایش یا کاهش قیمت آن دارد و همچنین نوسانات ارز بر قیمت نهایی ورق استیل که جزء کالاهای وارداتی دسته بندی می شود تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. از دیگر دلایل تغییر در هزینه های ساخت و تولید استیل، میزان پیچیدگی فرایند ساخت ورق های استیل است که مجموع این عوامل در نهایت موجب تعیین نرخ نهایی ورق استیل 304 که در پروسه تولید مخازن آب استفاده می شود خواهد شد.
خصوصیات ویژه و انحصاری ورق استیل نگیر 304 از جمله ضد زنگ بودن، خاصیت غیر مغناطیسی، مقاومت به خوردگی، دوام و طول عمر بالا، جوش پذیری، ضد باکتری بودن و همچنین قابلیت بازیافت موجب شده است که کاربرد گسترده ای در فرایند ساخت مخازن ذخیره سازی آب داشته باشد. مخازن آب تولید شده با استیل نگیر 304 از تغییر کیفیت آب در گذر زمان جلوگیری کرده، نسبت به آلودگی های محیطی نفوذ ناپذیر است، به سهولت قابل پاکسازی و شستشو بوده و همچنین از لحاظ بهداشتی کاملاً مورد تأیید است. 
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید