مبدل حرارتی ساخته شده از ورق استیل نسوز

کاربرد ورق استیل نسوز در مبدل حرارتی

استفاده از ورق استیل نسوز در مبدل حرارتی بدلیل مقاومت به خوردگی و حرارت بالایی که این گرید دارد کاملا مناسب بوده و باعث افزایش طول عمر مبدل حرارتی خواهد شد.

صدرا نفت پارسیان
صدرا نفت پارسیان

فهرست موضوعات

 

مقدمه

ساخت ورق‌ استیل از روی فولادها از زمان‌های دور رخ داد. دلیل آن هم این بود که افراد به این باور رسیدند که این ورق‌ها می‌توانند مزایای فراوانی را در خود داشته باشند. به همین دلیل بود که فرآورده‌های این چنینی را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. در واقع چندین نوع از ورق‌های استیل اکنون در بازار مشاهده می‌شوند و برندهای مختلفی هم در این خصوص روی کار آمده‌اند. 
 
ما نیز به عنوان یکی از این برندها، افتخار داریم که ورق‌های استیل گوناگون یا محصولات مشابه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. این ورق‌ها از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار هستند و حتی قادر هستید تا آن را با بودجه‌های پایین نیز خریداری نمایید. در این ورق‌ها از موادی همچون نیکل، مس، نیوبیوم، تیتانیم، سیلیسیوم، سلنیوم، موبلیدن و موارد دیگر استفاده شده است. 
درصد هر یک از این مواد به کار رفته در یک ورق استیل می‌تواند به نوع آن بستگی داشته باشد. ما تا این جا مطالب زیادی را در این خصوص در دسترس قرار داده بودیم و قصد داریم تا این راه را ادامه دهیم. امروز هم سر وقت ساخت مبدل حرارتی به وسیله ورق استیل رفته‌ایم تا ببینیم به چه صورت رخ می‌دهد. 
البته باید در جریان باشید که با هر یک از این ورق‌ها نمی‌توان نسبت به ساخت مبدل حرارتی اقدام کرد. هر یک از این ورق‌ها ویژگی‌های خاصی را در خود دارند و به همین دلیل است که استفاده از ورق استیل نسوز در این خصوص به افراد پیشنهاد می‌شود. این ورق‌ها خود به دو مدل ورق استیل مشبک 309 و ورق استیل 310 تقسیم می‌شوند. 
حال در این قسمت از مجموعه مقالاتمان قصد داریم تا در این زمینه با هم صحبت داشته باشیم. پس پیشنهاد ما این است که این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید. 

 

ورق استیل در مبدل حرارتی

 

ساخت مبدل حرارتی 

استفاده از مبدل‌های حرارتی در صنعت بسیار مهم هستند و نباید این موضوع را از یاد برد. تحقیقات زیادی بر سر این قضیه که چه ترکیباتی در ساخت این مبدل‌ها باید به کار روند، صورت گرفته است. در نهایت کارشناسان و متخصصان این حوزه به این نتیجه رسیده‌اند که باید از ورق استیل نسوز استفاده گردد. 
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق استیل را هم باید مقاومت بالای آن در برابر دما به شمار آورد.  به این صورت که تا دمای 800 درجه سانتی گراد نیز قادر به استفاده از آن خواهید بود؛ بدون این که کوچک‌ترین مشکلی هم برای آن در دراز مدت رخ دهد. همچنین افراد به سادگی می‌توانند نسبت به خرید این ورق‌ها اقدام نمایند. 
دلیل آن هم این است که ورق استیل نسوز مانند ورق استیل 310 بسیار مقرون به صرفه است و تعداد زیادی از آن‌ها در بازار یافت می‌شود. خرابی مبدل‌هایی که با این ورق‌ها به وجود آمده‌اند، به ندرت رخ می‌دهند. با این حال، خوب است بدانید که اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد، می‌توانید خودتان به سادگی و در عرض چند دقیقه اقدامات مربوط به تعمیر را انجام دهید. 

مزایای ورق استیل نسوز 

ورق استیل نسوز مانند دیگر ورق‌های استیل موجود در بازار، مزایای فراوانی را در خود دارد که البته به برخی از آن‌ها در بالا اشاره داشتیم. حال در این قسمت تلاش داریم تا از دیگر خصوصیات مثبت آن هم رونمایی کنیم.
1- مواد شیمیایی زیادی ممکن است در مبدل حرارتی به کار گرفته شود. حال خبر خوب این است که مقاومت این ورق‌ها در مقابل خوردگی ناشی از این مواد زیاد است. 
2- همان طور که در بالا هم گفته شد، در دماهای بالا نیز می‌توانید از این ورق‌ها استفاده کنید. ضمن این که مقاومت ورق استیل 309 مشبک در مقابل اکسیداسیون نیز بسیار زیاد خواهد بود. 
3- انتقال حرارت میان بخش‌های مختلف یک مبدل حرارتی به راحتی رخ می‌دهد و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. 
4- مقرون به صرفه بودن را هم باید از مهم‌ترین مزایای ورق استیل 310 به شمار آورد. برای نگهداری و حتی تعمیر این مبدل‌ها نیز با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد. آمارها نشان می‌دهد که هزینه تعمیر این دسته از مبدل‌ها بسیار کم است. 
5- شما به سادگی و با استفاده از مبتدی‌ترین وسایل ممکن نیز می‌توانید مبدل‌هایی را که با این ورق‌ها ساخته می‌شوند را تمیز کنید. 

 

ورق استیل در مبدل حرارتی

 

6- در صورتی که از از برخی دیگر از ترکیبات به منظور ساخت مبدل‌های حرارتی استفاده کنیئد، ممکنن است بعد  از مدتی شاهد مشکلاتی در آن مانند خوردگی شوند. دلیل آن هم این است که شاید در دراز مدت، رسوب در این دستگاه‌ها دیده شود. این در حالی است که اگر استفاده از ورق استیل نسوز را در آن‌ها در دستور کار قرار دهید، هیچ گونه‌ خوردگی و رسوب گذاری‌ای در آن پدیدار نخواهد شد. 
7- هیچ گونه پوسته پوسته شدنی هم در این مبدل‌ها بعد از مدتی به چشم نخواهد خورد. 
8- مقاومت در برابر دما صرافا برای دماهای بالا وجود ندارد. چنان چه دما بیش از اندازه پایین هم باشد، باز هم ممکن است شاهد مقاومت بالای این مبدل حرارتی باشید. این باعث شده است که از ورق استیل 309 یا 310 برای صنایع دیگر نیز بهره برداری شود. 
9- در پایان نیز گفتنی است که ساخت و نصب این ورق‌های استیل نیز بسیار ساده است. حتی خود شما نیز قادر به انجام این کار خواهید بود.
سخن پایانی 
این مقاله در مورد آشنایی با ساخت مبدل حرارتی به وسیله ورق استیل 309 یا 310 نوشته شده است که امیدواریم از آن لذت برده باشید. این ورق‌ها امتیازات فراوانی هم در خود دارند و می‌توانید از آن‌ها بهره مند شوید. 
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید