تولید تجهیزات آشپزخانه با استیل

معرفی و بررسی خورشت پز صنعتی

استنلس استیل بدلیل ویژگی های ذاتی که دارد یک آلیاژ تمیز محسوب می شود. به این صورت که دچار خوردگی با مواد غذایی نمی شود و تولید ترکیبات مضر نمی دهد.

صدرا نفت پارسیان
صدرا نفت پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

در سال های دور، به منظور پخت خورشت از دیگ های آلومینیومی استفاده می شد. یکی از ویژگی های این فلز هدایت حرارتی بالا می باشد و گرمای بالایی که از شعله به خورشت منتقل می شد، باعث از بین رفتن مواد مغذی موجود در آن می گردید. به همین دلیل، استفاده از این فلز در ساخت لوازم پخت و پز جای خود را به فولادهای ضد زنگ داد. خواص شگفت انگیزی مانند استحکام بالا، زیبایی ظاهری، سهولت استفاده و فراوانی، باعث شد تا به منظور پخت خورشت و سایر غذاهای آبکی، دیگ های استیل مورد استفاده قرار گیرند. غذا در تجهیزات استیل زودتر آماده می شود و همین موضوع سبب می شود تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

خورشت پز صنعتی

این وسیله با هدف پخت غذاهای گوناگون در حجم های گسترده بکار گرفته می شود. خورشت پز در واقع دستگاهی به شکل مکعب یا استوانه می باشد که توسط فناوری های ویژه ای ساخته شده است. در این وسیله امکاناتی چون شیر تخلیه، درب چند جداره، شیر ورودی، آتشکده و عایق های مختلف تعبیه شده است و هر یک از آنها تاثیر زیادی در میزان بازدهی آن دارد.

 

ورق استیل در تولید تجهیزات آشپزخانه

 

اجزای تشکیل دهنده خورشت پز صنعتی

مخزن استوانه ای، شیر تخلیه، آتش دان، درب، پایه، شیر ورودی آب و شیر خروجی از جمله اجزای تشکیل دهنده ی خورشت پز صنعتی می باشند. هر یک از این اجزا وظایف مهم و منحصر به فردی در طبخ غذا بر عهده دارند که موجب می شوند نیاز به آشپزهای ماهر به حداقل برسد.
مخزن استوانه ای: این مخزن معمولاً از جنس ورق استیل 304 (ورق استیل خشدار) و به صورت یک تکه تولید می شود و دور آن چندین جداره به منظور عایق بندی کار می شود. این جداره ها چون در معرض دید قرار ندارند، می توانند از جنس آلیاژهای ارزانتر ساخته شوند، که در این صورت قیمت نهایی تجهیزات نیز به نسبت کمتر خواهد شد. با این حال، آلیاژهای ارزانتر دارای عناصر آلیاژی کمتری در ترکیب شیمیایی هستند که باعث می شود این تجهیزات که به طور مداوم در مجاورت حرارت و روطوبت هستند، بیشتر در معرض خوردگی و تخریب قرار بگیرند.
درب: این قسمت نیز که به صورت کاملاً پرسی تعبیه می شود، از جنس فولاد ضد زنگ گرید 304 ساخته می شود.

شیر تخلیه: این جزء خورشت پز نیز تماماً از جنس فولاد زنگ نزن گرید 304 ساخته می شود که البته بسته به ظرفیت و سفارش مشتری می تواند متفاوت باشد. نکته مهم در خصوص شیر تخلیه، بحث لاستیک آب بندی آن می باشد. این تجهیزات در مجاورت با دماهای بالا و آب جوش خیلی زود عملکرد مثبت خود را از دست می دهند و به همین دلیل باید از شیر تخلیه های توپی استفاده نمود.

بدنه: بدنه ی خورشت پز های صنعتی نیز معمولاً از جنس ورق استیل 304 (ورق استیل خشدار) با ضخامت 2 میلی متر ساخته می شود. این آلیاژ علاوه بر استحکام بالا، مقاومت در برابر رطوبت، خوردگی و حرارت، جلوه ی بسیار زیبایی به لوازم می بخشد.

سایر بخش ها: قسمت های دیگر خورشت پز صنعتی از جمله لولای در، خروجی و نواحی تحتانی معمولاً در معرض دید قرار ندارد و به نظر بی اهمیت می رسند، این در حالی است عملکرد، بازدهی و عمر دستگاه

وابسته به چنین اجزائی می باشد. با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان از قطعات آهنی استفاده می کنند.

 

لوازم استیل

 

نکات تکمیلی درباره خورشت پز صنعتی

یکی از دلایل بالا بودن کیفیت پخت در خورشت پزهای صنعتی، برخورداری آن از یک جداره روغن یا آب می باشد. وجود آن باعث می شود تا گرمای بالای آتش دان به شکل یکنواخت در تمامی قسمت های مخزنِ حاوی غذا پخش گردد. در نتیجه غذا به طور یکنواخت حرارت می بیند، کیفیت آن افزایش می یابد و از ته گرفتن و سوختن غذا جلوگیری به عمل می آید. ظرفیت استاندارد این تجهیزات نیز معمولاً 250 لیتر می باشد. این بدان معنی است که در واقع تا 250 لیتر خورشت، سوپ یا سایر غذاهای آبکی را بسته به تعداد نفرات می توان در آن طبخ و آماده کرد. خورشت پز صنعتی از جنس استیل علاوه بر صرفه جویی در مصرف روغن، زمان پخت را نیز به طور چشمگیری کاهش می دهد. شستشو و تعمیر آن نیز بسیار آسان است و به سهولت و در کمترین زمان ممکن قابل انجام است.

قیمت خورشت پز صنعتی

قیمت این وسیله نیز همچون سایر تجهیزات موجود در سطح بازار دارای عدد ثابتی نیست و عوامل بسیار زیادی در تعیین آن تاثیرگذار می باشد. یکی از این عوامل، قیمت ورق استیل 304 بکار رفته در ساخت قسمت های مختلف آن می باشد. قیمت ورق استیل 304 نیز خود متغیر است و فاکتورهای مختلفی بر تعیین آن اثرگذار هستند. نکته ی دیگری که در بحث قیمت گذاری خورشت پز صنعتی دخیل است، جنس بکار رفته در اجزای جانبی آن از جمله لولا ها، شیر تخلیه و . . . می باشد. آهنی یا استیل بودن این قطعات، تاثیر قابل توجهی بر قیمت نهایی این وسایل خواهد داشت.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید