کاربرد پوشش داخلی کوره آنیلینگ

بررسی کاورهای آنیل در کوره ها

با آنکه ممکن است در طراحی و ساخت کوره آنیل از انواع مختلف ورق استیل نسوز استفاده گردد ، ولی در عمل مکانیزم کار و فرآیند آنیلینگ در همه این کوره ها یکسان است.

صدرا نفت پارسیان
صدرا نفت پارسیان

فهرست موضوعات

 

کوره های آنیل (آنیلینگ)

کوره‌های آنیلینگ تجهیزات اصلی عملیات حرارتی هستند که از مواد مقاوم در برابر حرارت نظیر انواع ورق استیل نسوز مثل ورق استیل 310 ساخته شده اند. قیمت ورق استیل 310 و مقاومت عالی آن در برابر حرارت، موجب گردیده امکان ساخت کوره هایی مهیا گردد که اولاً قابلیت استفاده برای طیف وسیعی از مواد نظیر انواع فولاد و آلومینیوم را داشته و ثانیاً عملیات مختلف از جمله تمپر کردن، نرمال‌سازی و غیره را پوشش می‌دهند. همچنین در کوره های مجهزتر امکان بارگیری، تخلیه خودکار و خنک‌سازی طبیعی یا اجباری نیز امکان‌پذیر است. 
با آنکه ممکن است در طراحی و ساخت کوره آنیل از انواع مختلف ورق استیل نسوز استفاده گردد و بنا به نیاز ورق استیل 310 با مواد دیگری جایگزین شود، ولی در عمل مکانیزم کار و فرآیند آنیلینگ در همه این کوره ها یکسان است. مثلاً ممکن است با هدف کاهش هزینه، طراح تصمیم بگیرد هزینه ناشی از قیمت ورق استیل 310 را با جایگزینی به وسیله یک ماده ارزان تر کاهش دهد ولی فرآیند و روش کار کوره تغییری نخواهد کرد.

 

کوره آنیل

 

فرآیند آنیل کردن

فرآیند آنیلینگ می تواند مواد خام را نرم کند و آن را برای استفاده در صنایع مختلف و کلیه کاربردهایی که انعطاف پذیری لازم است، آماده نماید. فرآیند واقعی بازپخت مستلزم آن است که فلز در بالای نقطه تبدیل گرم شود و سپس به آرامی خنک شود. دمای دقیق مورد نیاز و زمان بر اساس نوع فلز مورد استفاده متفاوت خواهد بود. کوره های آنیل دقیق این اطمینان را ایجاد می کنند که فلز در حال عملیات حرارتی، دمای ثابت و بدون نوسانی را در حین عملیات دریافت می کند. برای این منظور ضروری است فضای داخلی کوره به گونه ای ساخته شده باشد که از اتلاف حرارت تا حد امکان جلوگیری نموده و با حداقل نمودن انتقال حرارت به دیواره کوره، از تخریب تجهیزات و بدنه آن جلوگیری کند. این کار به وسیله ایجاد پوشش های داخلی کوره انجام خواهد شد.

پوشش داخلی کوره آنیلینگ چه کاربردهایی دارد؟

در واقع، پوشش داخلی کوره آنیلینگ بخشی جدایی ناپذیر از آن است و یکی از ضروریات کوره برای گرم کردن قطعه کار محسوب می شود. وظیفه اصلی کاور کوره، ایزوله کردن کویل از فضای احتراق است، به طوری که سیم پیچ در یک فضای محافظ می تواند حرارت را تولید کند بدون اینکه اکسید شود و همچنین گرما در هنگام گرمایش و سرمایش به سادگی منتقل گردد. پوشش داخلی کوره آنیلینگ پوششی بسیار مهم است و جزء ساختاری است که نمی توان آن را در کوره آنیل حذف یا کم کرد. بدنه اصلی پوشش داخلی کوره بازپخت یک استوانه موجدار است که توسط یک صفحه فولادی کروم- نیکل مقاوم در برابر درجه حرارت بالا جوش داده شده است. قسمت بالایی آن آب بندی شده و یک حلقه بالابر برای بلند کردن قطعات در بالای آن جوش داده شده است و در پایین کوره یک فلنج آب بندی ماشینکاری شده قرار دارد. این فلنج عمدتاً از فولاد کربنی ساده ساخته شده است. بنابراین سطح داخلی کوره آنیلینگ با عمل آب بندی از فضای خارج و جلوگیری از ورود هوا به داخل کوره کاملاً ایزوله می شود. یک شیار مهر و موم حلقوی نیز روی فلنج داخلی ایجاد و یک لاستیک سیلیکونی مقاوم در برابر حرارت در آن قرار داده شده است تا فضای گرمایش را از بیرون جدا کند و در نتیجه راندمان حرارتی را بهبود بخشد. بین شیار مهر و موم حلقوی و سیلندر موجدار، یک مخزن آب نیز وجود دارد که برای خنک کردن کوره اختصاص داده شده است. هدف این مخزن آب جلوگیری از تابش گرما بر روی لاستیک کاسه نمد کوره برای افزایش عمر مفید آن است. همچنین یک مخزن جریان بر روی دیواره شیار آب بندی وجود دارد که عمدتاً برای تسهیل تخلیه آب خنک کننده در هنگام خنک سازی می باشد. 

 

کوره آنیل

 

انواع کوره آنیلینگ صنعتی

کوره های آنیل صنعتی در انواع مختلف و با تجهیزات متنوع تولید می گردند که در ذیل به بیان چند نمونه پر کاربرد آن پرداخته شده است:
-    کوره آنیل با قابلیت بارگیری و تخلیه خودکار 
-    فن ها و کویل های خنک کننده خود تمیز شونده 
-    سیستم خنک کننده طبیعی یا اجباری
-    کوره های غلطکی با بازپخت مداوم 
متداول‌ترین عملیات‌های حرارتی که توسط این کوره ها می تواند انجام شود عبارت از سخت‌کردن موردی، کربورایزینگ، تمپرینگ و بازپخت می باشد. هر یک از عملیات مورد نظر دارای الزامات و سیکل عملیاتی مربوط به خود می باشد. علاوه بر این، کوره های آنیلینگ در صورت استفاده در کاربردهای متعدد، یک روش عملیات حرارتی ارزان را ارائه می دهند. بنابراین کوره های آنیل با ابعاد متوسط با دو محفظه مجهز به فن نیز تولید شده است تا به سادگی برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در این کوره ها دو پوشش محافظ طراحی شده است تا شارژ را از فضای گرم جدا کند. در واقع یک پوشش خنک کننده، که خنک شدن سریع شارژ را پس از عملیات بازپخت تضمین می کند به کوره های ساده اضافه شده است. با استفاده از این نوع کوره ها، به لطف اتمسفرهای محافظ مورد استفاده، می توان بر روی طیف گسترده ای از مواد عملیات انجام داد.

 

سیدرحیم کیاحسینی



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید