ورق استیل چیست؟

امتیازات منحصربفرد ورق استیل

ورق استیل در طیف گسترده ای از کاربردها با فولادهای کربنی دارای روکش های محافظ و همچنین با فلزات دیگری چون آلومینیوم، برنج و برنز رقابت می کند.

صدرا نفت پارسیان
صدرا نفت پارسیان

مقدمه

ورق استیل در طیف گسترده ای از کاربردها با فولادهای کربنی دارای روکش های محافظ و همچنین با فلزات دیگری چون آلومینیوم، برنج و برنز رقابت می کند. توفیق استیل بر این حقیقت استوار است که این آلیاژ یک امتیاز منحصربفردی دارد. کروم موجود در این آلیاژ قرابت عالی با اکسیژن دارد و فیلم یا لایه از اکسید کروم در سطح مولکولی بر روی سطح آن تشکیل می دهد.

ویژگی ها و خصوصیات محصول

استنلس استیل نه صرفاً به لحاظ مقاومت اش در برابر خوردگی، بلکه از خیلی جهات و بنابر علل مختلف در مقایسه با فلزات دیگر برای مصرف انتخاب می شود. از جمله این علل عبارت است از کیفیت و خصوصیات زیبایی آن که می تواند پولیش شود تا سرحد پرداخت آینه ای. برای استیل یا فولاد در دماهای بالاتر پدیده خوردگی خشک حادث می گردد و در همین جا است که اکسید و یا پوسته پوسته می شود. ورق استیل نسبت به فولادهای کربنی معمولی بسیار مقاوم تر است. یکی دیگر از علل این است که مایعات هنگام تماس با این آلیاژ آلوده نمی شوند زیرا بر روی آنها هیچگونه روکش و پوشش وجود ندارد که تجزیه یا حل شود. مورد دیگر صرفه جویی در وزن یا اصطلاحاً سیو نمودن وزن است، زیرا قسمت ها نازک تر می تواند مورد استفاده قرار گیرند، طرح های سازه ای خلاقانه تر می توانند به اجرا در آیند ضمن اینکه صرفه جویی در قیمت و هزینه در خصوص وزن های زیر ساخت ها و اساس کار وجود دارد. ویژگی دیگر نیز این است که بسیاری از پوشش های ضد خوردگی دارای خطرات آتش سوزی یا اصطلاحاً آتش زا یا از متریال هایی درست شده اند که نقطه ذوب پایینی دارند.

 

ورق استیل

 

تولید و انبارش مواد غذایی

در حوزه تولید و انبارش مواد غذایی، مقادیر بسیار عظیمی ورق استیل استفاده می شود. معمول ترین گرید های مورد استفاده در این راستا عبارتند از 304 و 316. کاربردهای رایج عبارتند از صنایع لبنی، مخازن انبارش شیر، پخت ژامبون، ذخیره سازی و انبارش ماهی های منجمد و شور. در حالیکه آلیاژ 304 برای دماها و اسیدهای با غلظت معمولی استفاده می شود لیکن برای محیط های تندتر و دشوارتر؛ آلیاژ 316 به کار می رود. به عنوان مثال 304 در زمینه تولید پنیر کاربرد دارد ولی هنگام تولید ژامبون شور از نوع 316 استفاده می شود. در محیط های دارای اسید فسفریک رقیق (که یکی از اجزای تشکیل دهنده کولاها است، آلیاژ 304 لیکن برای دما و غلظت های بالا آلیاژ 316 مورد استفاده واقع می شود. برش دهنده ها و یا اصطلاحاً اسلایسرهای مواد غذایی از ورق استیل 420 و 440 ساخته می شود. استنلس استیل در اغلب اوقات در صنایع غذایی کاربرد دارند نه صرفاً بدین لحاظ که مواد غذایی به خودی خود خورنده هستند بلکه بدین جهت استفاده از این فلز قابلیت تمیزی و پاک سازی سریع تر و موثرتری را به دنبال دارد. مثلاً در صنعت بستنی سازی آلیاژ 316 مختص این کار است به طوری که از روش ها و فرایند های قدرتمند پاک سازی ضدباکتریایی و شستشو در آنجا می توان استفاده کرد. یکی از امتیازات فوق العاده ورق استیل این است که به هیچ وجه بوی غذا را که با آن در تماس به خود نمی گیرد و آشکار نمی سازد. این موضوع یک ناهنجاری و نقض قاعده جالب به وجود آورده است. در شراب سازی سنتی از بشکه هایی از جنس چوب بلوط استفاده می شود. جماعت و دست اندرکاران جدیدتر در حوزه شراب سازی از خمره یا پاتیل و مخازن انبارش خیلی بزرگ استیل استفاده می کنند زیرا در مقیاس خیلی بالاتر و بیشتری برایشان صرفه اقتصادی می آورد. اما در شراب سازی مرسوم و سنتی، اسید موجود در شراب مقداری از چوب را در خود حل نموده و باعث می گردد طعم و مزه چوب بلوط به شراب داده شود. هنگام استفاده از خمره های استیل به منظور ایجاد همان تأثیر و خشنود نمودن مصرف کنندگان و شرابخواران سنتی می بایست به طور عمدی تراشه ها و خرده های چوب بلوط در این پاتیل ها قرار داده شوند.

پمپ نمودن و مهار کردن روغن ها

پمپ و مهار نمودن روغن ها، گازها و اسیدها بازار وسیع و عظیمی برای تانک ها و مخازن، لوله ها، پمپ ها و شیرهای استنلس به وجود آورده است. انبارش اسید نیتریک رقیق یکی از اولین موضوعات اصلی موفقیت برای استیل 8-18 بود زیرا این آلیاژ می توانست در مقاطع نازک تر به کار و نسبت به مواد دیگر، قدرتمند تر و قوی تر بود. به لحاظ ایجاد مقاومت خوردگی بیشتر، گریدهای خاصی از استنلس توسعه داده شده اند. این قسم گریدها در تاسیسات و کارخانه های آب شیرین کن (نمک زدایی)، تصفیه خانه های فاضلاب، دکل های نفتی دریایی، خدمات و تاسیسات پشتیبانی در بنادر و پروانه های حرکت کشتی ها مورد استفاده واقع می شوند.

معماری

معماری بازار در حال رشدی است. در بسیاری از بناهای مدرن برای روکش کردن فلزی بنا از استیل استفاده می شود. هنگامی که استفاده از بتن آرمه برای اولین بار آغاز شد، فکر می کردند فولاد کربنی به کار رفته نمی بایست زنگ بزند، زیرا سیمان که پر واضح است از سنگ آهک مشتق شده است، قلیایی می باشد. لیکن استفاده دائمی از نمک شن ها بر روی پل ها می تواند پی اچ را به سمت اسیدی تغییر دهد و در نتیجه سبب زنگ زدن فولاد شده و انبساط ایجاد شده و بتن ترک بردارد. میله های تقویت یا اصطلاحاً جوشن های استنلی استیل اگرچه در ابتدای امر گران هستند لیکن ثابت می گردد که طول عمر و دوام خیلی خوبی دارند و از نظر هزینه نیز مطلوب اند. هزینه اندک نگهداری و خاصیت ضد خرابی استنلس استیل بازار رو به رشدی را در زمینه حمل و نقل عمومی، بلیط ماشین ها و مبلمان خیابانی فراهم می سازد.

 

استنلس استیل

 

صنعت و تولید برق هسته ای

در صنعت برق هسته ای مقادیر عظیمی استیل به کار می رود که اغلب مختص نوع با محتوای پایین از کبالت است هم برای تولید برق و هم به لحاظ مهار و جلوگیری از تشعشع. شفت های مخصوص کرکره های تهویه از استیل ساخته شده اند و به گونه ای طراحی شده اند که در مواقع اضطراری استفاده شوند و تاسیسات هسته ای را در صورت لزوم برای سال های سال منفک و جدا نمایند. در توربین های بخاری گازی نیز استنلس استیل به کار می رود به خاطر مقاومت اش در برابر خوردگی و حرارت.

صنایع خودروسازی

در اتومبیل های که ساخته می شوند، به طور روزافزون از ورق استیل استفاده می کنند، در وهله اول برای سیستم های اگزوز که ورق استیل 409 مختص این کار است و مبدل های کاتالیستی، لیکن برای اهداف و مقاصد سازه ای یا بدنه نیز به کار می رود. با رویکرد و توجه بیشتر به دستیابی به هزینه های پایین نگهداری در دراز مدت، تاثیر کم بر محیط زیست و عنایت بیشتر به هزینه های طول عمر و دوام آن، بازار استیل به رشد و ارتقا ادامه می دهد.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید