رایج ترین ورق استیل مورد استفاده در صنایع غذایی

ورق استیل "گرید غذایی" را بهتر بشناسیم

دو فولاد (ورق استیل) محبوب مورد استفاده در آشپزخانه و ظروف نوشیدنی 201 و 304 هستند. آنها اساساً با چشم غیر مسلح غیرقابل شناسایی هستند، اما در طول زمان عملکرد کاملاً متفاوتی دارند.

صدرا نفت پارسیان
صدرا نفت پارسیان

مقدمه

برخلاف آنچه مردم ممکن است بنویسند، "گرید غذایی" یک نام رسمی نیست. این نشانی نیست که یک محصول با افتخار از آن استفاده کند بلکه این یک ایده است. ساده ترین تعریف فولاد، آهن با مقدار کمی کربن است. وقتی صحبت از کربن به میان می آید، مقدار افزوده شده کربن به آهن اهمیت دارد (کمتر از 0.5٪). فولادهای امروزی بسیار بیشتر هستند زیرا ممکن است چندین عنصر به آلیاژ اضافه شود تا عملکرد را افزایش دهد. نیکل و کروم در حال حاضر برای ساخت فولاد با درجه بالاتر و ایمن تر برای محصولات غذایی استفاده می شود.

ورق استیل 8/18 چیست؟ 201 در مقابل 304

دو فولاد (ورق استیل) محبوب مورد استفاده در آشپزخانه و ظروف نوشیدنی 201 و 304 هستند. آنها اساساً با چشم غیر مسلح غیرقابل شناسایی هستند، اما در طول زمان عملکرد کاملاً متفاوتی دارند. خاصیت ویژه ورق استیل توسط کروم ممکن می شود. هر دو نوع ورق استیل 201 و 304 کروم دارند. برای اینکه فولاد "ضد زنگ" در نظر گرفته شود، باید حداقل 11.5٪ کروم داشته باشد.

کروم در ورق استیل چه نقشی دارد؟

کروم برای ورق استیل مقاوم در برابر خوردگی کاملاً ضروری است. کروم با اکسیژن موجود در جو ترکیب می شود و لایه نازکی از اکسید کروم (فقط چند اتم ضخامت) ایجاد می کند. این لایه نازک پیوسته است و از تماس محلول خورنده با زیرلایه جلوگیری می کند، این رفتار خواص خوردگی فولاد را بهبود می بخشد.

 

کاربرد استیل در صنایع غذایی
 

نیکل در ورق استیل چه نقشی دارد؟

اگر می خواهید سالم ترین انتخاب را برای ظروف نوشیدنی خود داشته باشید، افزودن نیکل بسیار مفید است. نیکل به آرامی اکسید می شود، بنابراین در محصولات غذایی (یا نوشیدنی ها) ضروری است. ورق استیل 201 حاوی نیکل کمتری است و اغلب فاقد نیکل می باشد.

چرا همه کاربران از ورق استیل 304 استفاده نمی کنند؟

شاید هزینه مهمترین مساله ای باشد که کاربران به آن توجه می کنند. بر اساس قیمت نیکل نوساناتی وجود دارد، اما به طور کلی می توانید انتظار داشته باشید که برای فولاد 304 نسبت به 201 دو برابر هزینه کنید. برای کاربردهای خاص، ورق استیل 201 خوب است، اما نه برای محصولات نوشیدنی شما.
هیچ الزامی برای مهر زنی ورق استیل 304 و 8/18 روی فلزات وجود ندارد. اگر شما از آنها بخواهید، اکثر کارخانه ها کاغذ بازیافت شده 100% را روی یک محصول ورق استیل مهر می کنند. در واقع بسیاری از شرکت‌هایی که در ایالات متحده می‌فروشند، 8/18 را مهر می‌زنند، اگرچه اینطور نیست که این الزام باشد. در ابتدا، این دو به طور کلی با چشم قابل تشخیص نیستند.

از کجا بفهمم ورق استیل انتخاب شده 304 هست یا نه؟

در کارخانه های تولید ورق استیل، صنعتگران به کارخانه خود اعتماد زیادی دارند و محصولات خود را تضمین شده عرضه می کنند. تمام این محصولات توسط یک شخص ثالث مستقل تست شده است. این نکات در صنعت بسیار مورد توجه هستند. نکته کلیدی این است که به شرکتی که از آن خرید می کنید اعتماد کنید تا مطمئن شوید که آنها اقدامات احتیاطی لازم را انجام داده اند. باید بدانید که آنها فقط به قول کارخانه خود عمل نکردند.

آیا ورق استیل 304 زنگ خواهد زد؟

اصطلاح رایجی وجود دارد که می گوید: "به این می گویند ضد زنگ نه ضد لکه."
حتی با وجود نیکل، عوامل متعددی تعیین می کنند که آیا و چه زمانی محصولات شما به خطر می افتد. اگر مانع اکسید کروم با خراش یا بریدگی خدشه دار شود، سطح ممکن است در معرض اکسیداسیون قرار گیرد. خبر خوب این است که تا زمانی که اکسیژن در هوا وجود داشته باشد، لایه اکسیدی محافظ خود اصلاح می شود. محیط های مرطوب و یا با گردش ضعیف منجر به زنگ زدگی می شود. نکته مهم این است که برای جلوگیری از خوردگی چه کنم؟

 

ورق استیل در صنایع بسته بندی

 

نکات مراقبتی

اولین چیز این است که ورق استیل با کیفیت بالا بخرید و براساس شرایط کاری گرید مناسب را انتخاب نمایید.
تمیز کردن مناسب: چیزی به نام تمیز کردن بیش از حد محصولات فولادی شما وجود ندارد. آنها با تمیز کردن مکرر رشد می کنند و شما نمی توانید آنها را فرسوده کنید. صابون ظرفشویی به خوبی کار می کند و در ماشین ظرفشویی خوب عمل می کند.
هرگز آنها را با برس فلزی تمیز نکنید زیرا ذرات روی سطح باقی می ماند و باعث زنگ زدگی می شود. اگر به چیز قوی تری نیاز دارید، می توانید سرکه را به عنوان پاک کننده اضافه کنید. همیشه آلیاژ را با آب گرم بشویید.
چیزهای رایجی که می توانند در طول زمان باعث خوردگی شوند عبارتند از: کثیفی، روغن دستان شما، شن ناشی از آب سخت. اگر می خواهید محصولات شما مادام العمر دوام داشته باشند، آب گرم و یک پارچه تمیز و نرم خشک کننده بهترین انتخاب است.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید