سازه های ساحلی را از کدام گرید می سازند ؟

چرا از ورق استیل 316 در ساخت سازه ساحلی استفاده می شود؟

ورق استیل 316 علاوه بر شکل پذیری عالی و استحکام خوب، خواص غیر مغناطیسی و جوش پذیری خوبی نیز دارد. از همه مهمتر، در محیط های اسیدی نیز مقاومت خوبی دارد.

صدرا نفت پارسیان
صدرا نفت پارسیان

فهرست موضوعات

 

مقدمه

عموماً محیط های دریایی به دلیل مجاورت با نمک بالا، جریان آب مداوم، فشار و دمای متغیر، محیط سخت و خشنی برای انواع تجهیزات، قطعات و سازه ها محسوب می شوند. با این حال، سازه های فولادی ضد زنگ تا حد زیادی می توانند این عوامل را تحمل و اطمینان ادامه کار پروژه های پیچیده را تضمین کنند. یکی از مهمترین فولادهای قابل استفاده در این نوع محیط ها ورق استیل 316 است که به آن فولاد ضد زنگ گرید دریایی نیز گفته می شود. این گرید با برخورداری از مولیبدن می تواند مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته باشد و در نتیجه برای کاربردهای بیرونی بخصوص در محیط های ساحلی کاملاً مناسب است.
ما در این مطلب قصد داریم شما را با این نوع ورق استیل و دلایل استفاده از آن در ساخت سازه های ساحلی را توضیح دهیم.

خصوصیات ورق استیل 316

ورق استیل 316 یک نوع فولاد ضد زنگ آستنیتی است که خواص مشابهی با گرید 304 دارد. به طوری که با برخورداری از مقادیر مورد نیاز کروم می تواند در مقابل حرارت، زنگ زدگی و همچنین خوردگی مقاوم باشد. به علاوه، خاصیت مغناطیسی ندارد و به نوع به آن ورق استیل نگیر نیز گفته می شود. این گرید همچنین در برابر خوردگی شیمیایی و محیط های دریایی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. گرید 316 همچنین از استحکام خزشی عالی، مقاومت کششی در دماهای بالا و همچنین خواص مقاومتی بسیار خوبی برخوردار است. 
علاوه بر این، ورق استیل 316 علاوه بر شکل پذیری عالی و استحکام خوب، خواص غیر مغناطیسی و جوش پذیری خوبی نیز دارد. از همه مهمتر، در محیط های اسیدی نیز مقاومت خوبی دارد. 

 

ورق استیل 316

 

استفاده از ورق استیل 316 در ساخت سازه های ساحلی

اصولاً در هنگام انتخاب نوع ورق استیل ضد زنگ برای یک پروژۀ ساحلی باید فاکتورهای زیادی را مانند کیفیت آب دریا، نرخ جریان آب، دمای آب، سطح اکسیژن آب و حفاظت کاتدی در نظر گرفت. همانطور که می دانید خوردگی یکی از اصلی ترین دشمنان قطعات و تجهیزات مورد استفاده در محیط های دریایی است که باید به شدت با آن مبارزه کرد. در این راستا، برای جلوگیری از خوردگی به دلیل تماس مستقیم با آب دریا از ورق استیل ضد زنگ استفاده می کنند. اصولاً از این نوع ورق ها در محیط های دریایی جهت لوله کشی ها به منظور حمل و نقل مواد هیدروکربنی یا ساخت سیستم ها و سازه های خاص آب دریا استفاده می شود. 

از این لحاظ، پروژه های ساحلی و فرا ساحلی نقش مهمی را در بسیاری از صنایع در سرتاسر جهان بازی می کنند. با این حال، مجاورت تجهیزات و قطعات این پروژه ها با محیط شور دریایی به استانداردهای ایمنی و طول عمر بالایی نیاز دارند. در این راستا، ورق استیل 316 یک انتخاب بسیار عالی برای کاربردهای سنگین ساحلی است، زیرا این نوع فلز به طور ذاتی در برابر خوردگی مقاوم است. به طوری که حتی در محیط های دریایی و ساحلی نسبت مقاومت به وزن بالایی را برای کاربردهای زیرساختی ارائه می دهد. علاوه بر این، ورق استیل ضد زنگ همچنین عمر طراحی طولانی را با مقاومت چشمگیر در برابر فشار شدید و دمای بالا تضمین می کند.
در نتیجه، با استفاده از این نوع ورق استیل ضد زنگ طول عمر سازه های ساحلی به میزان زیادی افزایش می یابد. از طرف دیگر، انتخاب بهترین گرید ورق استیل برای راه اندازی یک پروژه دریایی مقرون به صرفه و با طول عمر بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. بر این اساس، از گریدهای آستنیتی حاوی مولیبدن معمولاً برای غوطه وری دائمی در آب دریا استفاده می شود. در اینصورت دیگر به نگهداری و تعمیرات گسترده نیازی احساس نمی شود. از این لحاظ نیز ورق استیل 316 به عنوان یک فولاد ضد زنگ آستنیتی برای کاربردهای دریایی استفاده می شود.
این گرید در دماهای بالا استحکام را افزایش می دهد و همچنین از ساختارها در برابر محیط های اسیدی شدید دفاع می کند. علاوه بر این،  ورق استیل 316 به دلیل مقاومت بسیار عالی که در برابر خوردگی کلریدی دارد اغلب به عنوان یک آلیاژ درجۀ دریایی شناخته می شود. بر این اساس، کلرید سدیم (NaCl) موجود در آب دریا به طور فعال به مولکول های آهن در آلیاژهای غوطه ور حمله می کند و باعث خوردگی حفره ای می شود. از این رو، راه حل اصلی برای چالش خوردگی آب دریا و گریدهای فولادی بکارگیری سطوح افزایش یافتۀ عناصر ضد خوردگی مانند مولیبدن است.
 از این لحاظ، گرید 316 عموماً در کاربردهای ساحلی و دریایی از جمله ساخت و سازهای دریایی و ساحلی عملکرد قابل قبولی دارد. بنابراین، به عنوان یک قاعدۀ کلی ورق استیل 316 برای کاربردهایی با مقادیر بالای عناصر خورنده یا جایی که به طور مداوم در آب غوطه ور می شود، مناسب تر است.

کاربردهای دیگر ورق استیل 316

این گرید به غیر از استفاده در سازه های ساحلی و فرا ساحلی کابردهای دیگری نیز دارد. به طوری که از آن در ساخت تجهیزات پالایش نفت و صنایع شیمیایی،  مبدل های حرارتی، انواع اتصالات، سازه های هوا فضا، صفحات پایه فولادی ضد زنگ، تجهیزات فراوری مواد غذایی، تجهیزات فراوری خمیر و کاغذ، تجهیزات صنعت نساجی، داروسازی،  مخازن ذخیره سازی، مخازن حمل و نقل مواد شیمیایی استفاده می شود.

 

ورق استیل 316

 

قیمت ورق استیل 316

در حال حاضر ورق استیل 316 در ابعاد و وزن های مختلفی در بازار موجود است. با این حال، همانطور که مستحضر هستید به دلیل نوسانات شدید قیمت ارز قیمت این گرید نیز هر از گاهی با تغییر مواجه می شود. بنابراین، بهترین راه استعلام قیمت این نوع فولاد ضد زنگ برقراری تماس با شرکت های معتبر داخلی و وارد کننده است. 
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید