تولید بدنه خودپرداز با ورق استیل دانه گندمی

چرا از ورق استیل دانه گندمی در ساخت دستگاه‌ های خودپرداز استفاده می‌ شود

ورق استیل تزئینی بیشتر کاربرد دکوراسیونی دارند و به سبب مظاهر زیبایی شناختی، مورد استفاده قرار می گیرند.

صدرا نفت پارسیان
صدرا نفت پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

امروزه استفاده از ورق استیل تزئینی که در برابر اکسید شدن و خوردگی مقاوم هستند، بسیار باب شده است؛ تا جایی که صنعتگران زیادی هستند که علاقمندند تا از ورق استیل دانه گندمی، عاج‌ دار، طلایی و نقره‌ ای استفاده کنند. این اوراق بیشتر کاربرد دکوراسیونی دارند و به سبب مظاهر زیبایی شناختی، مورد استفاده قرار می گیرند و نزدیک به نیم قرن است که در صنایع متعدد به کار می‌ روند. در این مطلب قصد داریم به چرایی استفاده از ورق استیل دانه گندمی یا طرح‌ دار در ساخت خودپردازها بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

چرا از ورق استیل دانه گندمی در ساخت دستگاه‌ های خودپرداز استفاده می‌ شود؟

تا کنون به این موضوع فکر کرده‌ اید که جنس دستگاه‌ های خودپرداز از چیست؟ بله! اکثر ما متوجه سازه فلزی آن ها شده ایم یا سرمای بدنه آن ها را هنگامی که دستمان را رویش قرار داده ایم حس کردیم؛ اما این چه فلزی است که در مجاورت هوا و در اثر تغییرات دمایی زنگ نمی زند؟‌ توسط سارقان مورد شکستن یا سوراخ شدن واقع نمی‌ شود و قابل اشتعال و آسیب با اسید هم نیست؟ 
این ها پرسش هایی هستند که قصد داریم در این مطلب به آن ها پاسخ دهیم.

 

ورق استیل تزئینی

 

دستگاه‌ های خودپرداز از ورق استیل دانه گندمی ساخته می شوند؛ به دلایل زیر:

•    مقاومت در برابر اکسیداسیون 

 اکسیداسیون ایجاد زنگ زدگی در سطح فلزات است؛ اگرچه به طور کلی، تعریف این اصطلاح، واکنش دادن به مولکول های اکسیژن است. ورق استیل دانه گندمی به دلیل وجود کروم، در برابر اکسیداسیون مقاوم است که در صورت وجود اکسیژن، یک لایه محافظ ایجاد می کند. برای اینکه فولاد ضد زنگ در برابر زنگ زدگی غیر قابل نفوذ باشد، باید حداقل 13 درصد کروم در آن وجود داشته باشد. به همین دلیل است که قدیمی ترین دستگاه‌ های خودپرداز محل زندگی شما نیز کوچکترین اثری از زنگ زدگی و اکسیداسیون ندارند.

•    مقاوم در برابر اسید 

 یکی دیگر از ویژگی هایی که اکثر گریدهای فولاد ضد زنگ دارند، مقاومت در برابر اسید است که ورق استیل دانه گندمی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مثال، صفحات فولادی ضد زنگ که از نوع 304 هستند را می توان به راحتی در برابر اسید سولفوریک، حتی در غلظت های بالاتر، غیرقابل نفوذ نامید. با این حال، انواع 316 و 317 تنها می توانند در برابر غلظت کم این ماده مقاومت کنند، از طرف دیگر، گریدهای 316 و 317 نسبت به اسید فسفریک مقاومت بیشتری از گرید 304 دارند.
خوب است بدانید که رایجترین گریدهای آلیاژی در بین ورق استیل دانه گندمی و با سطح طرحدار، شامل ورق های استیل 304، 316 و 430 می شوند که سلامت دستگاه‌ های خودپرداز را در برابر آسیب توسط اسید، تضمین می‌ کنند.

•    استحکام در برابر ضربه

یکی از ویژگی های اساسی ورق استیل طرح دار، استحکام آن است. این فلز در دماهای بسیار بالا یا پایین، بسیار قوی باقی می ماند و همین عامل آن را تبدیل به فلزی بسیار پرطرفدار برای صنایع متعدد کرده است.

•    عمر مفید بالا

شیارهایی که روی ورق استیل وجود دارد یا اصطلاحا همان طرح‌ هایی که به شکل دانه گندم هستند، موجب می شوند تا دست کاربر روی سطح خودپرداز نلغزد. این کاهش تماس و عدم لغزش، بر عمر مفید این وسایل فلزی می افزاید و در نتیجه هزینه نگهداری و تعمیر را تا حد قابل توجهی پایین می آورد. 

•    تمیز شدن آسان

صدها هزار نفر در روز از دستگاه‌ های خودپردازی که در محل های پر عبور و مرور واقع شده اند، استفاده می کنند؛ بنابراین مهم است که این مخازن به آسانی قابل تمیز شدن باشند. ورق استیل دانه گندمی از بهداشتی ترین مواد است، تا جایی که از آن در مصارف پذیرایی و پزشکی نیز استفاده می‌ شود. این ورق از رشد باکتری ها پشتیبانی نمی کند و به راحتی تمیز و استریل می شود؛ بنابراین هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارد.

 

ورق استیل تزئینی

 

•    کاربرد زیبایی شناسی‌ 

نمی‌ توان از ظاهر شیک و مدرن ورق استیل با سطح طرح دار به سادگی عبور کرد. این آلیاژ زیبایی و کارایی را در کنار هم دارد و به همین علت در صنایع، پرکاربرد شده است. از طرفی وجود طرح روی ورق استیل که پستی و بلندی و شیار ایجاد کرده است، فرصت ماجراجویی از کودکان و نوجوانان جنجالی که قصد دارند، روی دستگاهه ای خودپرداز با انواع ابزارها، خراش یا نقاشی ایجاد کنند را می گیرد!

•    قابلیت بازیافت

چه چیزی بهتر از این که دستگاه‌ های خودپرداز به عنوان مخازن فلزی، قابل بازیافت باشند؛ بدون اینکه بازگشت آن ها به چرخه کاربردی، از کیفیت و استحکامشان کم کند. استفاده از ورق استیل دانه گندمی در ساخت دستگاه های خودپرداز، موجب می‌ شود تا این فلز به طور مداوم مورد استفاده مجدد قرار گیرد و برای حفظ محیط زیست، مفید باشد.

قیمت ورق استیل

همان طور که گفته شد امروزه استفاده از ورق های استیل به سبب مزایا و کاربردی که دارند در صنایع مختلف بسیار پرطرفدار است و اطلاع از قیمت روز این ورق ها، اهمیت فراوانی برای صاحبان کسب و کارها دارد. به طور کلی باید گفت قیمت ورق استیل به ضخامت، نوع پرداخت و طرح و گرید آلیاژی بستگی دارد. یعنی هر چقدر که روی ورق استیل طرح بیشتری وجود داشته باشد، این آلیاژ مورد پرداخت بیشتری واقع شده است و طبیعتا، قیمت گرانتری دارد. به همین سبب ورق استیل دانه گندمی، نسبت به ورق های براق و مات که طرح دار نیستند یا طرح های ساده تری دارند، گرانتر است. برای اطلاع از قیمت روز انواع ورق استیل اعم از طرح دار یا ساده می‌ توانید روزانه در ساعات کاری با کارشناسان تماس بگیرید و نیز برای ثبت سفارش، از طریق وب سایت اقدام نمایید.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید