استنلس استیل در تولید قطعات خودروسازی

 دلایل استفاده از ورق استیل بگیر در خودروسازی چیست؟

قیمت ورق استیل 304 با توجه به وجود عناصر آلیاژی چون نیکل و کروم، نسبت به کربن استیل که فاقد چنین عناصری است، گرانتر می باشد.

صدرا نفت پارسیان
صدرا نفت پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

ورق استیل بگیر یکی از ورق های کاربردی در صنعت به ویژه در صنعت خودروسازی است. این ورق در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. علاوه بر این با وجود شکل پذیری زیاد می تواند برای ساخت انواع قطعات خودرو در صنعت خودروسازی بسیار مفید واقع شود. در اینجا قصد داریم با ویژگی های ورق استیل بگیر و کاربرد آن در خودروسازی بیشتر آشنا شویم. 

ورق استیل بگیر چیست؟

ورق استیل بگیر نوعی ورق استیل است که در آن میزان کروم کمتری نسبت به ورق استیل نگیر به کار رفته است. وجود میزان کمتر کروم باعث شده است که در ویژگی های این ورق تفاوت هایی ایجاد شود. یکی از ویژگی های مهم این نوع ورق استیل، خاصیت مغناطیسی آن است. در واقع علت نام گذاری این ورق به استیل بگیر نیز برگرفته از همین خاصیت آن است که باعث می شود توسط آهنربا جذب شود.
ورق استیل نوع بگیر دارای ویژگی های از قبیل: مقاومت به خوردگی، استحکام بالا، مقاومت در برابر حرارت های بالا و شکل پذیری مناسب است. تمامی این ویژگی ها باعث شده است تا این نوع استیل به محصولی کاملاً کاربردی در صنایع مختلف تبدیل شود. 

 

ورق استیل در خودروسازی

 

انواع ورق های استیل بگیر موجود در بازار چیست؟

ورق استیل بگیر اغلب شامل سه نوع ورق استیل است. این سه نوع ورق با توجه به ویژگی ها و خواص شان کاربردی های متفاوتی در صنایع دارند. سه نوع استیل بگیر موجود در بازار عبارتند از:

•    ورق استیل 430

این نوع ورق استیل نوعی فولاد ضد زنگ است که در برابر خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. علاوه بر این، شکل پذیری مناسبی برای تبدیل شدن به محصولات مختلف در انواع صنایع را دارد. مقاومت ورق استیل 430 در برابر حرارت تا دمای 870 درجه سانتی گراد است و در برابر اکسیداسیون نیز دوام بالایی دارد. یکی دیگر از ویژگی های این ورق، مقاومت در برابر اسید نیتریک است که باعث شده است در صنایع شیمیایی نیز بسیار کاربردی باشد. این درحالی است که اکثر فلزات در برابر اسید نیتریک مقاومت کمی دارند. 

•    ورق استیل 420

ورق 420 تا دمای 650 درجه سانتی گراد در برابر پوسته شدن مقاوم است. اما میزان مقاومت این ورق در برابر خوردگی نسبت به ورق 430 کمتر است. به همین دلیل از این ورق اغلب برای تولید محصولات آشپزخانه مانند کارد و چنگال استفاده می شود. علاوه بر این تجهیزات جراحی، تیغه های برشی و دریچه های سوزنی همگی از ورق 420 ساخته می شوند.

•    ورق استیل 410

ورق 410 نیز همانند ورق استیل 430 و 420 در برابر حرارت و خوردگی مقاومت بالایی داشته و ویژگی های مشابهی با این دو ورق دارد. اما دارای ترکیبات متفاوتی از کروم و نیکل است که آن را در برابر اسیدهای ضعیف و گازهای گرم، محیط های قلیایی و بخار مقاوم کرده است. از این ورق معمولاً در توربین های گازی، بلوت و پیچ، سازه نفتی و پمپ و شیرآلات استفاده می شود. 

 

استنلس استیل در خودروسازی

 

کاربرد ورق استیل بگیر در صنعت خودروسازی

ورق استیل بگیر در صنعت خودروسازی کاربردهای فراوانی دارد. از آنجا که در خودروسازی، استحکام بالا همراه با وزن پایین یکی از فاکتورهای مهم در تولید خودرو است، ورق استیل نوع بگیر می تواند به آسانی هر دوی این ویژگی ها را برای انواع خودرو ایجاد کند. در گذشته وزن خودروها بسیار زیاد بود اما در سال های اخیر شاهد کاهش وزن قابل توجهی در انواع خودرو هستیم. این کاهش وزن به دلیل افزایش استفاده از انواع ورق های استیل در ساخت قطعات خودرو است. ورق های استیل می توانند در حدود 10 تا 20 درصد وزن خودرو را کاهش دهند. 
 اما این تنها دلیل استفاده از ورق استیل بگیر در ساخت خودرو نیست بلکه مقاومت بالای ورق بگیر در برابر خوردگی یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم برای استفاده از آن در صنعت خودرو است. به همین دلیل از این ورق در سیستم اگزوز خودرو استفاده می شود. سیستم اگزوز خودرو باید از متریالی ساخته شود که هم در برابر حرارت بالا دوام بیاورد و هم در برابر گازهای خورنده، بدون تغییر باقی بماند. این ویژگی باعث می شود بخش هایی از خودرو مانند مبدل کاتالیزور و سیستم اگزوز دیرتر فرسوده شوند و دچار خوردگی نشوند. 
علاوه بر این مخزن سوخت خودرو، شاسی و سپر آن نیز از این دست فولادهای ضد زنگ ساخته می شود تا در برابر عوامل محیطی استحکام بیشتری داشته باشند. اتصالات خودرو شامل بست ها، پنل ها و زیرصفحه ها نیز از دیگر بخش های خودرو هستند که باید با ورق استیل نوع بگیر ساخته شوند. می توان گفت شکل پذیری بسیار خوب ورق استیل کمک می کند انواع قطعات خودرو با ظرافت بالا و به شکل دلخواه ساخته شود. 

قیمت ورق های استیل بگیر 

یکی از فاکتورهای مهم در هنگام استفاده از هر نوع مواد اولیه ای، قیمت آن است. قیمت ورق استیل بگیر در برابر ویژگی های منحصر به فرد آن بسیار مناسب است. است. یکی از دلایلی که خودروسازان در تولیدات خود از این متریال استفاده می کنند نیز قیمت مقرون به صرفه آن است. با توجه به قیمت این محصول استفاده از آن در صنعت خودرو، صرفه اقتصادی خواهد داشت و قیمت تمام شده را کاهش می دهد.
در این مقاله ورق استیل بگیر و کاربرد آن در صنعت خودروسازی مورد بررسی قرار گرفت. ویژگی های منحصر به فرد این ورق استیل از قبیل استحکام بالا، قیمت به صرفه و شکل پذیری مناسب موجب تولید انواع قطعات خودرو با این متریال شده است. بنابراین با استفاده از این ورق می توان بسیاری از قطعات خودرو را با دوام بالاتر و قیمت پایین تر تولید کرد.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید