انواع لوله درز مستقیم چیست؟

لوله درز مستقیم چیست؟

صدرا نفت پارسیان
صدرا نفت پارسیان

لوله درز مستقیم یا ERW (Electric Resistance Welded Pipe) نوعی لوله فولادی است که در دسته لوله‌های درزدار قرار می‌گیرد. برای تولید این لوله، ابتدا ورق سیاه در اندازه‌های موردنظر برش خورده و سپس با عبور از بین چند غلطک، لبه‌های آن به یکدیگر نزدیک می‌شود. در مرحله آخر، روی لبه‌های به هم نزدیک شده ورق، جوشکاری صورت می‌گیرد. لوله درز مستقیم در سایزها و ضخامت‌های مختلف عرضه می‌شود. این لوله‌ها معمولاً از فولاد کربنی ساده تولید می‌شوند. برای شناخت هرچه بهتر و دقیق تر این لوله ها می خواهیم تا در ادامه این مقاله توضیحات تکمیلی تر و جامع تری را به شما ارائه کنیم. 

کاربردهای لوله درز مستقیم چیست؟

اولین نکته پس از بررسی کردن ماهیت لوله های درز مستقیم مربوط به کاربردهایی است که این لوله ها دارند. لوله درز مستقیم کاربردهای مختلفی دارد. از جمله کاربردهای این لوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 
•    انتقال سیالات
لوله درز مستقیم برای انتقال سیالات مختلفی مانند آب، گاز، فاضلاب و غیره استفاده می‌شود. این لوله‌ها در سیستم‌ های آبرسانی، گاز رسانی، فاضلاب ‌رسانی و غیره کاربرد دارند. مسلما لولههای استفاده شده برای منتقل کردن سیالات باید مقاومت خوبی داشته باشند. 
•    صنایع نفت و گاز
لوله درز مستقیم در صنایع نفت و گاز نیز کاربرد دارد. این لوله‌ها برای انتقال نفت خام، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی استفاده می‌شود. به همین خاطر نیز به مقدار بسیار زیادی از لوله درز مستقیم در پالایشگاه ها و خطوط انتقال نفت و گاز استفاده می شود. 
•    صنایع ساختمانی
لوله درز مستقیم در صنایع ساختمانی نیز کاربرد دارد. این لوله‌ ها برای ساخت سازه‌ های مختلف مانند پل‌ ها، ساختمان‌ ها و غیره استفاده می ‌شود. صنایع ساختمانی به نحوی است که حتما باید از مواد و مصالح بسیار مناسب و مقاومی در آن ها استفاده کنید. 
•    سایر کاربردها
لوله درز مستقیم کاربردهای دیگری نیز دارد. از جمله کاربردهای دیگر این لوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
•    ساخت ماشین‌آلات
•    ساخت مبلمان
•    ساخت وسایل نقلیه

لوله درز مستقیم نسبت به لوله بدون درز از مقاومت کمتری برخوردار است. با این حال، هزینه تولید آن کمتر است و در دسترس ‌تر است. به همین خاطر نیز می بینید که میزان استفاده از این لوله ها بسیار بهتر و مناسب تر نیز می باشد. 

مزیت های لوله درز مستقیم چیست؟

بررسی کردن مزیت های این مدل از لوله ها سبب می شود تا بتوانید با خیال آسوده و راحت در مورد این لوله های درز مستقیم اطلاعات کسب کنید. این مزیت ها در واقع دلایلی هستند که نشان می دهند دلیل محبوبیت این محصول بین مشتریان مختلف چیست. 
•    هزینه تولید کمتر
اولین نکته در خصوص هزینه های تولیدی کمتری است که لوله های درز مستقیم دارند. هرقدر میزان هزینه های تولیدی این لوله ها کمتر باشند، می توانیم بگوییم که امکان استفاده از آن ها در تعداد و مقدار بیشتر نیز راحت تر است. به همین خاطر انبوه سازان ترجیح می دهند تا از لوله درز مستقیم به جای لوله های بدون درز استفاده کنند. 
•    در دسترس‌تر
معمولا لوله های درز مستقیم را در هر فروشگاهی می توانید پیدا کنید. این مسئله باعث می شود که اگر نیاز به خرید مجدد و یا تعویض لوله ها به خاطر سایز و... آن ها داشته باشید، به راحتی بتوانید این کار را انجام دهید و مشکلی نیز از این بابت نداشته باشید. همیشه لوله های درز مستقیم نسبت به دیگر محصولات، بیشتر در دسترس هستند. 
•    وزن کمتر
مورد و نکته بعدی در خصوص وزن کمتری است که این لوله ها دارند. وزن کمتر لوله ها باعث می شود در سازه هایی که از این محصولات استفاده می شود، وزن کلی سازه نیز پایین بیاید و به این ترتیب سازه قدرتمندتر شود. 
•    انعطاف ‌پذیری بیشتر
میزان انعطاف پذیری لوله درز مستقیم نسبت به یک سری از لوله های صنعتی دیگر بیشتر است. هر قدر این لوله بیشتر منعطف باشند، امکان استفاده از آن ها نیز راحت تر خواهد بود. به همین خاطر بهتر است بدانید که اگر نیاز به استفاده از لوله ها در مکان هایی دارید که باید بیشتر منعطف باشند، می توانید به راحتی از لوله درز مستقیم استفاده نمایید. 

معایب لوله درز مستقیم

در کنار تمامی مزیت هایی که این لوله ها دارند، یک سری معایب را نیز می توانید ببینید که دانستن آن ها نیز خالی از لطف نیست. به همین خاطر بهتر است در اینجا به این معایب نیز اشاره کنیم.
•    مقاومت کمتر
لوله درز مستقیم نسبت به لوله بدون درز دارای مقاومت کمتری است. همین موضوع نیز می تواند سبب شود تا اگر در جایی نیاز به مقاومت بالایی باشد، امکان استفاده از این لوله ها را نداشته باشید. 
•    احتمال نشتی بیشتر
به دلیل مستقیم بودن درز این لوله ها، احتمال نشتی بیشتر نیز در این لوله ها وجود دارد که می تواند مشکلات متعددی را با خودش به همراه داشته باشد. 
•    محدودیت در ضخامت
نکته بعدی در خصوص محدودیت در ضخامت های این لوله ها است. درست است که این مدل از لوله ها می توانند ضخامت های مختلفی داشته باشند، اما حداکثر و حداقل ضخامت های این لوله ها با محدودیت روبرو است. 
لوله درز مستقیم باید مطابق با استانداردهای مربوطه تولید شود. از جمله استانداردهای مهمی که برای تولید لوله درز مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به استانداردهای زیر اشاره کرد.
•    API 5L
•    ASTM A53
•    BS EN 10255
•    DIN 17175
برای اطمینان از کیفیت لوله درز مستقیم، باید از یک فروشنده معتبر خرید کنید.
کلام پایانی
خرید لوله درز مستقیم را حتما از وبسایت های معتبر و یا فروشگاه های مطمئنی که می شناسید، انجام دهید. این کار باعث می شود تا هم از بابت محصولی که خریداری کرده اید مطمئن باشید و هم سبب می شود تا اگر از این لوله ها در سازه ها، پالایشگاه ها و... استفاده کنید، خطری شما را تهدید نکند و احتمال نشتی و... وجود نداشته باشد. البته در کنار توجه به کیفیت های این لوله ها و همچنین مناسب بودن مشخصات لوله ها، باید به این موضوع نیز توجه کنید که لوله ها حتما قیمت مناسبی داشته باشند. مناسب بودن قیمت لوله ها شاید در تعداد کم بی اهمیت باشد اما این مسئله در زمان خرید انبوه و زیاد می تواند بسیار اهمیت پیدا کند. 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید