ورق استیل 304 را بشناسید

ورق استیل 304 چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق استیل 304 یکی از انواع ورق استیل در سری 300 بوده که خواص مغناطیسی ندارد و دارای ریز ساختار آستنیتی می باشد. این نوع ورق ، به ورق استیل نگیر معروف است.

صدرا نفت پارسیان
صدرا نفت پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

امروزه استفاده از استیل به عنوان یک فلز بسیار مقاوم در برابر رطوبت و زنگ زدن، رواج بسیاری یافته است. این فلز از ترکیب نیکل، کروم و آهن تولید می شود و گریدهای مختلفی دارد. بر اساس محاسبات انجام شده، اگر بیشترین میزان کربن به کار رفته در آن 1.2 درصد و کمترین میزان کروم استفاده شده، 10.5 درصد باشد،  مقاومت آن در برابر خوردگی چندین برابر خواهد شد. یکی از پرکاربردترین انواع این فلز، ورق استیل 304 است که در صنایع و تولیدات مختلف از آن استفاده می شود.


ورق استیل 304 چیست؟

همان طور که گفته شد، استیل دارای گریدهای مختلفی است که از جمله آن می توان گریدهای 304، 316، 410 و غیره را نام برد. استیل ها معمولا به سه صورت ورق استیل، لوله و میلگرد تولید می شوند که ورق 304 یکی از انواع آن است. این ورق در شکل ها و اندازه های متنوع تولید می شود تا بتوان از آن در مصارف مختلف به راحتی استفاده کرد. در بازار شکل های مستطیل و مربع از این ورق وجود دارد و در تولید انواع لوازم آشپزخانه مانند سینک ظرفشویی، انواع قابلمه و دیگر موارد از آن استفاده می شود.
در تولید ورق استیل 304 از 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل بهره گرفته شده که این مسئله مقاومت آن را به میزان چشمگیری افزایش داده است. این نوع ورق استیل در دسته فولادهای آستنیتی قرار داشته و امکان کشش بسیار عمیق را دارد؛ بدون اینکه پاره شود. از دیگر قابلیت های آن می توان به این اشاره کرد که این ورق امکان شکل دهی بسیار خوبی دارد و می توانید از آن در صنایع مختلف به خصوص حمل و نقل و موارد مختلف معماری به آسانی استفاده کنید.
شباهت ورق استیل 304 به ورق استیل 316 بسیار زیاد است و تفاوت عمده میان آن ها قیمت این دو ورق است. از ویژگی های ورق 304 می توان به قابلیت جوشکاری بسیار خوب و فرم دهی بالا اشاره نمود که به راحتی در صنعت، معماری و حمل و نقل از آن استفاده می شود. البته باید توجه داشته باشید که نکته مهم در مورد این ورق ها، مقاومت و ضخامت آن ها است؛ باید این نکته را در زمان خرید، مدنظر قرار دهید. 

 

ورق استیل 304

 

ورق استیل 304 چه ویژگی هایی دارد؟ 

این ورق کاملا ضد زنگ بوده و نام لاتین آن X5CrNi18-10 است. ویژگی دیگر آن نیز این است که فاقد خواص مغناطیسی است. به این خاصیت ورق 304 اصطلاحا نگیر گفته می شود و در بازار به نام ورق نگیر معروف است. این ویژگی باعث می شود ورق استیل 304 کاربرد بیشتری در صنایع مختلف داشته باشد و البته قیمت آن نیز به طور قطع بیشتر خواهد بود. 
صنایع متعدد از جمله صنایع غذایی، نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی، هواپیماسازی، دارویی، تجهیزات آزمایشگاهی و صنایع دیگر از این محصول استفاده می کنند؛ چرا که ورق استیل 304 مقاومت بسیار چشمگیری در برابر مواد شیمیایی، حرارت، شرایط نامساعد هوا و... دارد و شما می توانید تا مدت زیادی بدون بروز مشکلاتی مانند خوردگی، از بین رفتن پوسته بر اثر رطوبت و یا حرارت و دیگر مشکلات، از آن استفاده کنید.

خصوصیات مکانیکی و شیمیایی ورق استیل 304 چیست؟

این محصول پرکاربرد، سختی بالایی دارد و نوع سختی برینل آن اچ بی 123 است. از نظر سختی راکول عدد 70 و از نظر سختی ویکرز نیز عدد 129 برای آن ثبت شده است. در زمینه مقاومت در برابر کشش نیز می تواند کشش میان 500 تا 700 مگاپاسکال را تحمل کند.
کربن، سیلسیوم، منگنز، فسفر، گوگرد، کروم و نیکل، ترکیبات شیمیایی به کار رفته در ورق استیل 304 هستند که در این ترکیب، کروم و نیکل نسبت به سایر ترکیبات، مقدار بیشتر و فسفر و گوگرد، مقدار کمتری دارند. 

 

ورق استیل 304

 

تقسیم بندی سطح ورق استیل 304 چگونه انجام می شود؟

این ورق از نظر سطح سه نوع است: براق، خشدار و مات. نوع براق آن مصرف بسیار زیادی دارد و قیمت آن هم از دو نوع دیگر بیشتر است. از این نوع ورق بیشتر برای زیبایی ظاهر وسایل استفاده می شود و کاربرد آن در انواع وسایل آشپزخانه مانند مایکروفر است. نوع خشدار آن نیز با استفاده از هنر سنگ زدن ساخته می شود و در تولید ساعت مچی و انواع جواهرات، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت نوع مات ورق استیل ۳۰۴ قیمت پایین تری دارد و بیشتر در مواردی به کار می برد که ظاهر وسیله تولید شده، اهمیت چندانی نداشته باشد. نوع مات این محصول معمولا برای تولید وسایلی استفاده می شود که نیاز به مقاومت در برابر خورده شدن، رطوبت و ضربه دارند.

ورق استیل 304 در چه مواردی کاربرد دارد؟

کاربردهای مختلفی برای این محصول تعریف شده است که مهم ترین آن ها صنایع غذایی، شیرهای آشپزخانه، سینک ظرفشویی، فریزر، نرده ها، مخازن انتقال مواد شیمیایی، مبدل های حرارتی، صفحه های جوش داده شده برای معادن و فیلتراسیون آب، اتصال دهنده‌ها و فنرها است.

 

ورق استیل 304


قیمت ورق استیل 304

قیمت ورق استیل 304 با توجه به نوع آن، متغیر است. قیمت این محصول، به نوع و مقدار آلیاژ به کار رفته در ورق و همچنین اندازه آن بستگی دارد. از سوی دیگر مسائلی چون مات، خشدار یا براق بودن و مقدار مقاومت ورق در برابر حرارت، ضربه و خوردگی نیز بر روی این قیمت تاثیرگذار هستند. در عین حال، نوسانات بازار می تواند بر روی قیمت ورق استیل 304 موثر باشد که در هنگام خرید باید به این نکته نیز توجه داشته باشید؛ توصیه می‌شود قبل از اقدام به خرید، قیمت محصولات را استعلام بفرمایید.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید